Crisis een bedreiging?!

Moordrecht 11 augustus 2011- Er wordt vandaag gesproken over de grootste crisis na de 2e wereldoorlog. Debeurzen en de beleggers zijn radeloos. De uitspraken die ze eind vorig jaar gedaan hebben, staan haaks op de realiteit van vandaag. Ik zou zeggen: “je kon er op wachten”. Hoe kan het ook anders… de waarde van een product of een dienst is voor een groot gedeelte afhankelijk van de verwachtingen die je ervan hebt. Dit vraagt verdere toelichting.

Het knusse dorpsleven
Net na de 2e wereldoorlog was er nog de knusse dorpsgemeenschap. Alle voorzieningen om aan de behoefte te voldoen waren binnen handbereik. Men was tevreden, de aandelenmarkt was er voor de elite en de gewone man kocht zijn huis met eigengeld. Na de wederopbouw is de hype al begonnen. De mensen kregen meer vrije tijd en de industrie ging op een hoger toerental. De verwachtingen van groei waren reëel, want de mensen hadden nog niets dus groei was het enige realistische scenario. De mensen zijn gaan consumeren en werden de basis van onze economie. Echter diezelfde mensen wilden steeds meer en werden ook deel van de bovenkant van de bedrijfskolom, de aandelen markt. Geld maken met geld. De basis van geld was vroeger het edelmetaal, maar die illusie is inmiddels achterhaald. De waarde van geld is tussen onze “oren” gekomen. Zeer onbetrouwbaar, want als er iets fluctueert is dat “tussen onze oren” wel. En daar ging en daar gaat het mis.
Is deze crisis dan een bedreiging? Nee! De crisis geeft kansen. Kansen om terug te gaan naar de basis. De basis van wat heeft de consument werkelijk nodig. Niet meer speculeren met aandelen, maar aan de slag gaan: een goede baan zoeken en werkelijk bijdragen aan de maatschappij. Speculeren met aandelen is het moderne gokken geworden. Gokverslaving word in onze maatschappij gezien als een egocentrische manier om alles eindeloos jezelf voor te houden, zodat je gaat winnen. Of de definitie die ik las op http://www.dehoop.org “Bij gokken staan twee begrippen centraal: geld en toeval. Bij gokken wordt geld ingezet op mogelijke uitkomsten van een spel. Het toeval bepaalt of het geld juist is ingezet.” Einde citaat. Winnen met wat? Met geld wat tussen de oren groeit!

Wat zijn de behoeften van de consument? Daar ligt de uitdaging voor de toekomst. Gericht zijn op de ander (de klant) geeft nieuwe kansen. Niet als hoofddoel “ maximalisatie van de winst”, maar hoe kan ik bijdrage om de maatschappij weer betrokken te krijgen op elkaar en het bijdragen aan het onderhouden van onze planeet. Goede voorbeelden hiervan zijn: investeringen in 3e wereldlanden, de ontwikkeling van “groene energie” en “duurzaam bouwen”. Dan gaan we ook zien wat daarvoor benodigd is: wat de behoeften zijn … wat nieuwe verkoopkansen zijn. Want geld blijft nodig zolang we nog consumeren.

Henk Kasbergen Sales Consultant IntraSales

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie